EFEKTIVITAS LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN PENDEKATAN ISLAM DALAM MENINGKATKAN CURIOSITY SISWA
Main Article Content
Abstract
This study aims to determine the effectiveness of group guidance services with an Islamic approach in increasing students' curiosity. This study uses a type of experimental quantitative research, and the data source comes from 27 students with a data collection method in the form of a questionnaire. The data analysis technique in this study used SPSS version 22.0 with the Shapiro-Wilk test, which obtained a sig. (2-tailed) and interpretation of the results using the paired sample test. The results of this study indicate that there is an increase in the results of the post-test. So it can be concluded that Ho is rejected Ha is accepted.
Article Details
Section
Articles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Agustian, A. G. (2012). Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual (ESQ). Arga Wijaya Persada.
Ahmad, M., & Nasution, D. P. (2018). Analisis Kualitatif Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Yang Diberi Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Gantang, 3(2), 83–95. https://doi.org/10.31629/jg.v3i2.471
Kurniawan, L. (2015). Pengembangan Program Layanan Pendidikan Inklusif. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling, 1(1), 1–8. http://repository.upi.edu/21070/
Lestari, E., & Wulandari, R. S. (2021). Membangkitkan Rasa Ingin Tahu Anak Usia Dini Dengan Cinta dan Cerdik. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 104–114.
Mustari, M. (2011). Nilai Karakter Refleksi untuk Pendidikan Karakter. Lakbang PRESSindo.
Nisa, I. K., & Setiyani, R. (2016). Pengaruh Kompetensi Pedagogik, Lingkungan Keluarga dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi. Economic Education Analysis Journal, 5(2), 655–668.
Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128–135.
Raharja, S., Lukas, S., & Wibhawa, M. R. (2018). Mengukur Rasa Ingin Tahu Siswa [ Measuring Students ’ Curiosity. A Journal of Language, Literature, Culture, and Education, 14(2), 151–164.
Rindiasari, P., Hidayat, W., & Yuliani, W. (2021). Uji validitas dan reliabilitas angket kepercayaan diri. Jurnal FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 4(5), 367–373. https://doi.org/10.22460/fokus.v4i5.7257
Sari, E. N., Fauziah, H. N., Muna, I. A., & Anwar, M. K. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Scramble dengan Pendekatan Socio-Scientific terhadap Rasa Ingin Tahu Peserta Didik. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(3), 354–363. https://doi.org/10.21154/jtii.v1i3.177
Suryani, L. (2017). Upaya Meningkatkan Sopan Santun Berbicara Dengan Teman Sebaya Melalui Bimbingan Kelompok. Jurnal Mitra Pendidikan, 1(1), 112–124.
Wibowo, W. (2016). Manajemen Pengembangan Sumber Daya Manusia. Pustaka Pelajar.
Yusup, F. (2018). Uji Validitas dan Reliabilitas. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 17–23.
Ahmad, M., & Nasution, D. P. (2018). Analisis Kualitatif Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Yang Diberi Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Gantang, 3(2), 83–95. https://doi.org/10.31629/jg.v3i2.471
Kurniawan, L. (2015). Pengembangan Program Layanan Pendidikan Inklusif. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling, 1(1), 1–8. http://repository.upi.edu/21070/
Lestari, E., & Wulandari, R. S. (2021). Membangkitkan Rasa Ingin Tahu Anak Usia Dini Dengan Cinta dan Cerdik. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 104–114.
Mustari, M. (2011). Nilai Karakter Refleksi untuk Pendidikan Karakter. Lakbang PRESSindo.
Nisa, I. K., & Setiyani, R. (2016). Pengaruh Kompetensi Pedagogik, Lingkungan Keluarga dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi. Economic Education Analysis Journal, 5(2), 655–668.
Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128–135.
Raharja, S., Lukas, S., & Wibhawa, M. R. (2018). Mengukur Rasa Ingin Tahu Siswa [ Measuring Students ’ Curiosity. A Journal of Language, Literature, Culture, and Education, 14(2), 151–164.
Rindiasari, P., Hidayat, W., & Yuliani, W. (2021). Uji validitas dan reliabilitas angket kepercayaan diri. Jurnal FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 4(5), 367–373. https://doi.org/10.22460/fokus.v4i5.7257
Sari, E. N., Fauziah, H. N., Muna, I. A., & Anwar, M. K. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Scramble dengan Pendekatan Socio-Scientific terhadap Rasa Ingin Tahu Peserta Didik. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(3), 354–363. https://doi.org/10.21154/jtii.v1i3.177
Suryani, L. (2017). Upaya Meningkatkan Sopan Santun Berbicara Dengan Teman Sebaya Melalui Bimbingan Kelompok. Jurnal Mitra Pendidikan, 1(1), 112–124.
Wibowo, W. (2016). Manajemen Pengembangan Sumber Daya Manusia. Pustaka Pelajar.
Yusup, F. (2018). Uji Validitas dan Reliabilitas. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 17–23.